26 Ocak 2016 Salı

Kapanmaya Nasıl Karar Verdim ?

Herkese uuuuupuzun bir aradan sonra yeniden merhaba !

Dün instagram hesabımda duyurduğum üzere, kapanmaya nasıl karar verdim yazısıyla karşınızdayım :)

Öncelikle yazıma şununla başlamak istiyorum. Şekilcilikten, özellikle kıyafete dair şekilcilikten nefret ederim ve hayatım boyunca insanları giyinişlerine göre tasnif etmedim. Tabir edildiği şekilde çok açık giyinen arkadaşlarım, akrabalarım, ailemden insanlar da var kapalıları da. Bana göre insanların giyinişleri hiçbir şekilde kriter değildi, hala da değil.

Ben de kapanmamın üzerinden 4 buçuk ay geçmişken, yeni kapanan-kapanmak isteyenlere belki biraz fikir verir, cesaret olur diye bu  yazıyı yazmak istedim.

Beni instagramda uzun süredir takip edenler giyim tarzımı bilirler. Çoğunluğun ifadesine göre 'açık' giyinen bir insandım :) Annem de kapalı olmasına rağmen ailem tarafından hiçbir zaman kapanmaya dair bir baskıyla karşılaşmadım. Etrafımda yakın zamanlarda kapanan arkadaşlarımla sohbet etme şansım çok oldu. Önce en yakın arkadaşım Zeynep umreye gidip geldi ve kapanmaya karar verdi. O zamanlar kapanmak bana çok uzaktı. Son sınıfa geçtiğimde sınıf arkadaşım İpek'in kapandığını ve kapalılığın ona ne kadar yakıştığını gördüm. Onunla kapalılık hakkında çok fazla sohbet ettik. İpek gerçekten beni bu konuda cesaretlendirenlerin başında desem yanlış olmaz :)

Aslında dediğim gibi, ailemde kapalı olan insanlar da açık olan insanlar da vardı.  Kimse bana kapanmam konusunda tavsiye vermedi ya da kapanmamam konusunda eleştri getirmedi.Ben her zaman 'Üniversite bitsin, işimi bir elime alayım, o zaman kapanırım' diye erteleyip duruyodum. Gönlümden kapanmak geçse de bana ne kadar uzak olduğunu da biliyodum. Bir gece üniversite bitmeden ev arkadaşım Kübra ile bir video izledik. Video tesettürle ilgili yaklaşık 10 dakikalık bir videoydu. Ve videodaki kişi sonunda şunu dedi ' Sürekli aklında olan kapanma düşüncesini erteliyosun, ya kapanamadan ölürsen ? ' 

Bu düşünce uzuuuun süre beynimi oyalasa da tabi ki nefsim onu yendi ve ben bi okul bitsin de o zaman bakarım dedim, okul bitti,kendimi bi işe başlayım şimdi avukat olurum hakim-savcı olurum sıkıntı olur, derken buldum :) Sonra birgün haberlerde artık hakim-savcıların örtülü olarak iş yapmalarında  bir sakınca olmadığını okuyunca da en son kendime ' Ya şimdi tüm dolabım değişecek, bir sürü masraf olacak, kapalı kıyafetleri çok pahalı ' şeklinde cümleler kurarken kendi kendime ' Nefsin artık seni oyalamıyo sultan, resmen dalga geçiyo nefsin seninle ' dedim :)

Bu olay olduğunda Cuma günüydü ve ben o gün kapanmaya karar verdim. Hiçkimseye söylemedim ama ne alacağımı nerden alışveriş yapacağımı da bilmiyodum. Hatta karar verdikten sonra kendimi saçlarımın fotoğraflarına bakarken buldum, yani neredeyse vazgeçmek üzereydim :) Sanırım biraz cesarete ihtiyacım vardı ve  en yakın arkadaşlarımdan Büşra' ya (eminim yazıyı okuyosun :) öpüyorum seni ) mesaj attım. Kapanmaya karar verdiğimi söylediğimde şaşırdı. Bütün sorularıma kocaman bir sabırla cevap verdi. Önce benim kapalılığın zor olduğuna dair endişelerimi yendi. O  da yeni kapanmış sayılırdı ve düşüncelerine güvendiğim bir arkadaşımdı. Araya haftasonu girdi ve ben #sultanvegizemileyazaveda etkinliğinde, etkinliğe katılan 7 blogger arkadaşıma da kapanmak istediğimden bahsettim ( Nesneslis, Allaboutnur, Little Butterfly Blog, Ummuhan Celikel, Oje Canavari Blog, Zeynep Akdemir, Shinebygigi ). Onlar  da verdiğim bu kararla mutlu olacaksam hiç tereddüt etmemem gerektiğini söylediler. 

Ve ben ertesi gün alışverişe çıktım :)

Ben o konuda biraz şanslıydım çünkü alışverişe çıkmadan önce araştırma yapmama gerek kalmadan, yukarda bahsettiğim yeni kapanmış arkadaşlarımdan tüyolar aldım. Sizin de mutlaka zevkine giyimine güvendiğiniz arkadaşınız vardır. Yoksa bile internette yaşadığınız ildeki tesettür mağazalarıyla ilgili araştırmalar yapabilirsiniz :)

Aslında bu konuyu bir sonraki yazıda daha detaylı anlatmayı düşünüyorum ama ilk gün neler aldım kısaca bahsedeyim. Genelde tek renk ve düz parçalar seçtim. Kıyafetlerim kısa olduğu için uzun kıyafetlere yöneldim. Ben genelde düz ve sade parçalar severim. Kapandıktan sonra tarzınızı 180 derece değiştirmek zorunda değilsiniz. Ben açıkken de düz şeyler alıp kolyelerle, aksesuarlarla kombinlerdim, yine öyle yapıyorum. Riskli renkler seçmedim. Genelde ilk aldıklarım siyah, beyaz, gri, lacivert, bordoydu. Ve inanın kapalı kıyafetleri o kadar pahalı değilmiş :) Almak istediğiniz ürüne markaya göre değişiyor tabi ki. Ben açıkken de uzun süre giyeceğimi düşündüğüm bir  gömleğe en az 50 lira  verirdim. Açıkken de her ay en az birkaç parça kıyafet alırdım. Hepimiz alıyoruz :) Kapandıktan sonra uzun şeyler almaya başladım bu kadar. Yani dolabımız tamamen değişmiyomuş :)  Önceden kalan kısa bluzlerimi-kazaklarımı kombinlemek için de kalem etek, kloş etek gibi parçalar aldım.

Şal-eşarp mevzusuna gelince, tabi ki bütçenize göre hareket edebilirsiniz  ama ben en başta gidip ipek şal almadım. Şallarımı da kullanışlı renklerden seçtim. İpek şallara yeni yeni geçtim diyebilirim :) Şu an dolabımda 5 liralık şal da var 120 liralık da. Ve ben hepsini de eşit sıklıkta kullanıyorum :) Ufak da bir not  vereyim, benim kapanacağımı pek bilen yoktu ama siz kapanacağınızı ailenize- eşinize- arkadaşlarınıza- akrabalarınıza söyleyecekseniz, mutlaka şal sözü alın :)

Cuma günü karar veriiip, pazartesi günü evden ' Anne ben alışverişe gidiyorum' diye çıktım ve alışverişimi yapıp son mağazada kapanıp eve kapalı döndüm. Annem de kapıda şaşkına döndü :) Aslında kapandığımı duyan arkadaşlarım akrabalarım da çok ama çok şaşırdı. Ben kapalı fotoğrafımı paylaştıktan sonra ve insanlar beni kapalı gördükten sonra çok güzel mesajlar yorumlar aldım. Birkaçını aşağıda paylaşıp burda da cevaplıycam ama sorular-cevaplardan önce bu konu üzerine şunu söylemek istiyorum:

BU SİZİN HAYATINIZ. ÇOK KLİŞE AMA BU SİZİN BEDENİNİZ. BAŞINIZA ÖRTTÜĞÜNÜZ O ÖRTÜ SİZİN SAÇLARINIZI KAPATIYOR, BEYNİNİZİ DÜŞÜNCELERİNİZİ KAPATMIYOR. BENİM SİYASİ GÖRÜŞÜM, HAYAT FELSEFEM HALA AYNI. ARKADAŞLARIM AYNI. BENİ SEVEN İNSANLAR AYNI. BEN AYNI SULTANIM. SADECE ARTIK BU ŞEKİLDE GİYİNDİĞİMDE KENDİMİ DAHA RAHAT,DAHA İYİ HİSSEDİYORUM. ÖNCEDEN EVDE NAMAZ KILDIĞIMDA, DIŞARI SAÇLARIM AÇIK,DAR BİR KOTLA ÇIKTIĞIMDA HUZURSUZ OLURDUM. ŞİMDİ DAHA HUZURLUYUM. VE GERÇEKTEN ÖRTÜNDÜĞÜMDEN BERİ ÜZERİMDE BİR KALKAN VARMIŞ GİBİ HİSSEDİYORUM. DIŞ GÖZLERDEN BENİ SAKLAYAN BİR KALKAN. BENİM SAÇLARIMI AİLEM,ARKADAŞLARIM ÇOK BEĞENİRDİ. BEN KAPANDIM, SAÇLARIMI ÖRTTÜM. SAÇLARIMIN GÜZELLİĞİ KAYBOLMADI, SADECE GÜZELLİĞİNİ GİZLEDİM. 4 BUÇUK AYDIR KİMSEDEN ' NE KADAR ÇİRKİN OLMUŞSUN HİÇ YAKIŞMAMIŞ' CÜMLESİ DUYMADIM :) BEN KAPANDIĞIM İLK GÜN SANKİ DIŞARDAKİ HERKES BANA BAKIYO, YENİ KAPANDIĞIMI ANLAMIŞLAR GİBİ GARİP BİR HİSSE KAPILDIM VE  KAPANIRSANIZ GÖRECEKSİNİZ Kİ BU ÇOK  NORMAL :) BEN MÜSLÜMANIM VE İSLAMİYETTEKİ TESETTÜR KAVRAMINI YERİNE TAM OLARAK GETİREMEDİĞİMİ BİLİYORUM. BEN TESETTÜRE GİRDİĞİMİ İDDİA  EDEMEM. BEN SADECE ÖRTÜNDÜM. BEN BU KADARINI YAPABİLDİM VE BU KADARINI YAPABİLDİĞİM İÇİN DE HUZURLUYUM. EĞER KAPANMAK İSTİYOR CESARET EDEMİYOSANIZ, O CESARETİ BEKLEMEYİN :) SİZ BU KARARI VERDİNİZ DİYE ÖTEKİ OLMUYORSUNUZ. BENİM SON TEREDDÜTÜM, 'HAKİMLİK SAVCILIK SINAVINDA  SIKINTI YAŞAR MIYIM?' DI. SONRADAN DÜŞÜNDÜM VE DEDİM Kİ, EĞER  BU SEBEPLE SIKINTI YAŞAYACAKSAM, HİÇ SORUN DEĞİL. BEN HUZURLU OLDUĞUM VE ALLAH RIZASI ADINA YAPTIĞIM BİRŞEY İÇİN SIKINTI YAŞIYORSAM DEMEK Kİ BU BENİM İÇİN HAYIRLI DEĞİL :) BENCE SİZ DE BÖYLE DÜŞÜNEBİLİRSİNİZ.  VE TEKRAR SÖYLÜYORUM, GİYİNMEK, O ŞALLARI YAPMAK ZOR DEĞİL. KAPALI KIYAFETLERİ ZANNETTİĞİMİZ KADAR PAHALI DEĞİL :) KAPALILIĞIN HER KADINA ÇOK YAKIŞTIĞINI DÜŞÜNÜYORUM. KEŞKE BEN DAHA ÖNCE CESARET EDİP, NEFSİME KARŞI KOYUP KAPANABİLSEYDİM. KAPANMAK İSTEYİP CESARET EDEMİYOSANIZ, BELKİ BU YAZI SİZİN İÇİN BİR VESİLE OLUR. BENİM AKRABALARIMDAN ÇOK YAKIN  ARKADAŞLARIMDAN ( ŞEYMA, SENİ SEVİYORUM, OKUDUĞUNU BİLİYORUM :) ), İNSTAGRAMDAN HİÇ TANIMADIĞIM İNSANLARDAN 'SULTAN SENDEN CESARET ALIP KAPANDIM' DİYEN O KADAR ÇOK KİŞİ OLDU  Kİ. BELKİ ARADIĞINIZ VESİLE BU YAZIDIR VE BELKİ SİZ DE BAŞKALARINA VESİLE OLURSUNUZ :)


SORULAR-ELEŞTİRİLER-ÖNERİLER 
VE 
CEVAPLARI :)

Şalını yaparken zorlanıyor musun?

-Evet başta zorlandım, ama el alışkanlığıyla zamanla alışıyosunuz. Bazen canım sıkıldığında aynanın karşısına geçip şal deniyorum :) İnternette bununla ilgili videolar izleyebilirsiniz. İpek şal almadıysanız 'tafta' dedikleri ipek görünümlü şallar daha tok bir yapıda olduğu için daha kolay yapılıyo diye düşünyorum.  Bazen kapalı arkadaşlarımdan da model öğreniyorum :)

İlk gün alışverişte  ne kadar para harcadın ?

-Bu soruyu instagramda yeni kapanmak isteyen bir takipçim sormuştu :) İlk gün 200 liraya yakın para harcadım sanırım 4-5 parça kıyafet ( genel olarak uzun gömlek ve tunik) ve 3 tane de şal almıştım.

Kapalı kıyafetler satan mağazalar bulmak çok zor,kıyafetler çok pahalı. Genelde nerden alışveriş yapıyorsun ?

-Ben Ankara'da yaşıyorum ve Kızılay Izmir Caddesindeki mağazalardan alışveriş yapıyorum. Ama tesettür mağazası olmayıp da güzel şeyler buldugum mağazalar da oluyor. AVMlerde genelde KOTON HM STRADIVARIUS MANGO gibi mağazalarda uzun ve bol-rahat kesimli parçalar bulabiliyorum. Internette de Tozlu.com u kesinlikle tavsiye ederim. Tesettür bölümünde güzel parçalar bulabilirsiniz. Ben bazen BURSA KUMAŞ'tan Kumaş alıp beğendiğim bir tunik modelini terziye de diktiriyorum. Hatta benim gibi şanslıysanız ve yetenekli bir arkadaşınız varsa, (Aybike seni seviyorum o tuniğe ne kadar uğraştığını biliyorum :D )  tunik dikebilir :) Zamanla neye ihtiyacınız olduğunu anlayıp ona yöneliyorsunuz zaten.

Kapalı olmandan dolayı işinle ilgili sıkıntı yaşadın mı? 

-Bu soruyu da Hukuk Fakültesi isteyen ve üniversiteye başlamadan kapanmayı düşünen bir takipçim sormuştu :) Hayır,hiçbir sıkıntı yaşamadım. Avukatlar özel sektörde de kamuda da başörtülü olarak görev yapabiliyor. Kısa bir süredir hakim-savcılar da başörtüsüyle görevini yapabiliyorlar. Aslında olması gereken bu ama ne yazık ki şekilci bir toplumda yaşadığımız için kendini bilmezlerin tepkisiyle karşılaşabilirsiniz :) Bana adliye kalemindeki memurlardan biri o mahkemedeki son staj imzamı atarken, niyetini belli edecek şekilde ' Avukat Hanım, başka hakimler kapalı olmanızı sıkıntı yapmıyorlar değil mi ' deyip salakça bir sırıtışla suratıma bakmıştı. Ben de ' Yapsalar bile bu benim sıkıntım olur, sizin değil' demiştim. Hakimlik savcılık sınavına girişte kimlikleri kontrol eden bayan polis (kimlikteki fotoğraflarımı güncellemedim, hala saçım açık olan fotoğraflar) ' Yeni mi kapandın, ay yoksa daha kolay iş bulabilmek için mi kapandın ' dediğinde de ' Allah rızası için kapandım ' :) demiştim. Aslında bu kapalılığa özgü birşey değil, mini etekli bi bayana yapılan tacizle aynı şey bence. Sorun insanların beyninde :)

Kapanmadan önce tesettürün doğru halini öğrenip kapansan daha iyi olurdu.

-Kesinlikle doğru. Ancak ben bu kadarını yapabiliyorum. Henüz kapanalı 4 buçuk ay oldu ve çok huzurluyum. Umarım inandığım dinin emrettiği şeyi daha doğru yapabildiğim zamanlar gelir.


Benim yazacaklarım sanırım bu kadar. Eminim daha unuttuklarım vardır :) Aklınıza takılan, sormak veya benimle paylaşmak istediğiniz birşey varsa yorum olarak yazın lütfen :) 

Sonraki yazıda görüşmek üzere.


12 yorum:

  1. Ben de yeni örtünen biri olarak toplumda kapalılara karşı önyargı olduğunu gördüm bizzat da hissediyorum... Saygı duyan da çok ama sana 2. Sınıf insan muamelesi yapan da.. Ve özellikle özel sektörde( Boyner colins vs) özel bankalarda kapalı personel istihdam edilmiyor. Bu da insanın zoruna gidiyor açıkcası. Sırf başı örtülü diye senln ötekileştirilmen hiç hoş değil.. İnşallah insanımız örtülü bayanlara sırf başındaki örtüden ötürü başka davranmaktan bu ayrımcı zihniyetten vazgeçer... Ya da bu kanunlarla korunur.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Algilarla degil olgularla hareket eden bir toplum oldugumuz gun saydiginiz tum sıkıntılar bitecek :)

      Sil
  2. Yaa son bir kaç aydır aklımda "acaba kapansam mı. Acaba insanların tepkisi ne olur, zorlanır mıyım, erkek arkadaşım be tepki verir " soruları dolanıyor. Ben de aynı siizin gibi üniversite bitsin iş olsun diye diye erteliyorum, kapalı arkadaşım pek yok, olanlar da başka şehirlerde:( aynı çekinceleri aynı düşünceleri bende hissediyorum, namaz ve dar pantolon konusuna katılıyorjm, kötü hissediyorum. Çok keyifle okudum yazınızı, sadece yazı ile yeterli cesaret gelmedi bana ama yine de bi kıpırdama oldu içimde :) size çok yakıştı inanın, ilk paylaştığınız fotoğrafı görmüştüm çok şaşırmıştım, ilk başta yadırgamıştı gözüm ama şuan saçınızın açıl halini hatırlamıyorum, öyle alıştım ki bu halinize böyle çok güzelsiniz:) neyse çok uzattım, iyi ki yazdınız bu konuyu, iyi akşamlar.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. O küçücük kipirdama bile cok mutlu etti beni. Guzel yorumunuz icin cok tesekkur ederim. Umarım cok yakin zamanda siz de bu güzel huzura ortak olursunuz ♡

      Sil
  3. yazin icin tesekkur ederim . gercekten ben de kapanali 5 ayi geciyor ve ayni seyleri yasadim . ayni duygulardayim suanda. Rabbim herkese nasip etsin insallah

    YanıtlaSil
  4. yazin icin tesekkur ederim . gercekten ben de kapanali 5 ayi geciyor ve ayni seyleri yasadim . ayni duygulardayim suanda. Rabbim herkese nasip etsin insallah

    YanıtlaSil
  5. Bu yorum yazar tarafından silindi.

    YanıtlaSil
  6. Bende 14 yasindayim yarın kapanicam önceden alışveriş yapmıştım kapanmak hep aklımda ydi

    YanıtlaSil
  7. Kapalilik cok yakismis arkadasim ben semanur ortaokuldan

    YanıtlaSil
  8. Allah yolunu açık etsin..Ben örtünmeye karar verdim.Bu yazın bende olumlu etkiler bıraktı. ALLAH SENDEN RAZI OLSUN..

    YanıtlaSil

Yorumlarınız benim için değerli, teşekkürler.